Új szakágvezetőt választott a közelmúltban a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség tereprali szakága és kiderült, hogy az első hazai viadalt nem lehet a tervezett időpontban, március elején megtartani. Elstartolt a Világkupa 2015-ös szezonja is, így elérkezettnek láttuk az időt, hogy az aktualitásokról megkérdezzük a Tereprali Blog állandó szakértőjét, a címvédő magyar bajnokpáros navigátorát, Tóth Györgyöt, közismertebb nevén Szupergyurit.

Van, aki „Tóthgyuriként” emlegeti, de a hazai autósportban a legtöbben becenevén, „Szupergyuriként” ismerik a többszörös kategóriabajnok, 2014-ben a hazai bajnokság abszolút értékelését Fekete Antal társaként megnyerő navigátort. A rutinos másodpilóta két évtizede aktív szereplője a hazai tereprali-életnek, mindent tud a műfajról, belát a színfalak mögé is, így mondanivalójára mindig érdemes odafigyelni: a Tereprali Blog állandó szakértőjeként nemrégiben már bemutatkozott, most pedig az utóbbi időszak hazai és külföldi vonatkozású aktualitásairól kértük ki a véleményét.

A pilótaként is ismert Varga Imre az MNASZ januári tisztújító közgyűlésén megbízott szakágvezetői tisztséget kapott, amelyet aztán a szakágban érdekelt egyesületek véglegesítettek is.

”Varga Imit mindannyian jól ismerjük, hiszen az egyik legrégibb bútordarab a magyar terepraliban, s bár van szakágvezetői tapasztalata, mert 2011 és 2013 között egyszer már betöltötte ezt a tisztséget, nem kis feladatot kapott a nyakába. Régóta tudjuk, hogy a mi műfajunkban az egyesületek általában nehezen találják meg a közös nevezőt, Iminek viszont a legfontosabb célja, hogy ez minél előbb, minél hatékonyabban bekövetkezzen. Nagyon jó azt látni, hogy lelkesen vetette bele magát a munkába. Rendszeresek és régóta nem látott konstruktív mederben zajlanak a szakági egyeztetések, amelyeken nem csak a rövid, hanem a hosszú távú célokról is szó esik, hiszen csakis így vehetjük elejét az utóbbi években egyre kínzóbbá váló gondoknak, például a csökkenő versenyzői létszámnak. A szakágvezető személyének megválasztása során egyébként elképesztő dolgokat tapasztalhattunk, hiszen voltak túlságosan passzív sporttársak, illetve olyanok is, akik a szakágvezető személyétől tették függővé azt, hogy egyáltalán versenyeznek-e idén Magyarországon. Számomra értelmezhetetlen az ilyen hozzáállás, egyrészt azért, mert a versenyek eredményét nem a szakágvezető személye dönti el, másrészt hogyan fogalmazhat meg bármiféle kritikát az, aki nem tevékeny részese a bajnokságnak? Nem hinném, hogy a hétvégi Világkupa-szezonnyitón a versenyzőket az érdekelte, hogy ki a szakágvezető Oroszországban, a szövegelés helyett inkább a gázpedált nyomták. Imi számára nem lesz könnyű az elkövetkezendő időszak, alaposan fel kell kötnie az alsóneműt, de reményeim szerint a versenyzői társadalom minél több konstruktív véleménnyel segíti majd a munkáját.”

Az előzetes tervek alapján egy magyar-osztrák közös rendezésű futammal, a Raid of the Challengersszel startolt volna a tereprali-ob március 6-8-án, azonban a Kapuvár környéki pályák víz alatt állnak és versenyrendezésre alkalmatlanok, így a rendező időpontmódosítást kérvényezett.

„Minden éremnek két oldala van, ennek is. A tél végéhez közeledve már mindenkiben dolgozik egy picit az adrenalin, jelentkeznek az elvonási tünetek, ám azt biztosan senki nem akarja, hogy az évadnyitó hétvége kizárólag a sárdagasztásról szóljon, így ebben a tekintetben a rendező helyes döntést hozott. Nem feltétlenül rossz egyébként, hogy picit tovább kell várni a nyitányra, elvégre is így mind a magyar, mind a környező országok csapatainak több ideje jut a versenyautók felkészítésére. Tavaly óta a mi együttesünk rendezi a Gyulai Várfürdő Kupát, így van némi rálátásom arra, hogy milyen áldozatos, egész éven át tartó munkát igényel egy színvonalas verseny megszervezése és el tudom képzelni, hogy mennyire kényelmetlen az a helyzet, amikor időpontváltoztatást kell kérvényezni. Ez például egy olyan szituáció, amikor nem mindegy, hogy ki a szakágvezető és pláne nem mindegy az, hogy mennyire építő jellegű a légkör a szakágban. Remélhetőleg meg lesz rendezve a Raid of the Challengers, mert túlzás nélkül mondhatom, hogy mindannyian szeretünk Kapuvár környékén versenyezni. Nekem mindenképpen a szívem csücske az a terület, mert soproni születésű vagyok.”

Fekete Antal és Szupergyuri a Toyota Hilux Overdrive-val

Külföldön már száguldanak is a versenyzők, múlt hétvégén a Northern Forest Bajával elstartolt a 2015-ös Világkupa-szezon, amely idén is érinti hazánkat.

„Semmi kétség, hogy a Northern Forest különleges verseny, hiszen téli időben, hóban zajlik, a pilóták számára a szokásosnál trükkösebb belőni a féktávokat, a navigátoroknak pedig jóval nehezebb a tájékozódás. Sok évvel ezelőtt még itthon is volt példa arra, hogy korán, havas menettel kezdtünk, de az ilyen ob-futamok emléke lassan a feledés homályába vész. A mezőny egyébként foghíjas volt Oroszországban, ami elsősorban annak volt köszönhető, hogy a Világkupa törzsgárdájának flottája csak napokkal a verseny előtt érkezett vissza a Dakarról és a többség valószínűleg nem akart súlyos pénzeket ölni a logisztikai hajszába. Két Mini és három Toyota Hilux Overdrive így is ott volt és mivel mi is egy ilyen Toyotával versenyzünk, nagy öröm számomra, hogy Suominen a Dakaron elszenvedett újabb Toyota-vereség után megmutatta: elég jó a Hilux ahhoz, hogy le lehessen győzni vele a terepralit uraló Minit. Őszintén szólva engem annyira nem lepett meg, hogy a finn Ampuja mindenkinek kifújta az orrát és megnyerte az abszolút értékelést: a terepraliban nem annyira ismert a neve, a raliban viszont régóta villog. Pár éve például egy magyar csapat autójával indult és alkalmam nyílt közelről figyelni a szereplését. Lefagyva nyugtáztam, hogy elég volt neki néhány kilométer ahhoz, hogy pokolian gyors legyen az addig ismeretlen autóval. Bízom benne, hogy a mostani eredmény meghozta a kedvét és a jövőben több ízben láthatjuk tereprali-futamokon.”

    Tóth György két évtizedes hazai és nemzetközi tapasztalattal rendelkezik terepralis navigátorként, dicsőséglistáján többek között számos futamgyőzelem, kategóriabajnoki cím és a 2014-es abszolút magyar bajnoki cím is szerepel. Az autósport világában Szupergyuri becenéven ismert másodpilóta a Tereprali Blog állandó szakértője, akinek véleményét időről időre kikérjük bizonyos témákban.


Fotók:
ifj. Polczer Miklós, Pataky Péter