A hétvégén esedékes évadnyitó Duna Aszfalt Kupához közeledve a Tereprali Blog bemutatja a tereprali-ob legfőbb esélyeseit, elsőként a 2013-as abszolút bajnokot, Fodor Imrét. A vakmerő és szélvészgyors pilóta tavaly káprázatos tempót diktált a Ford Ranger Dakarral és biztosra vehetjük, hogy idén sem adja alább. 

 

A győri illetőségű, jelentős off-road múlttal rendelkező Fodor 2013-ban három évnyi távollét után tért vissza a terepralis vérkeringésbe. Nem is tért, egyenesen robbant, ugyanis a Dakar-ralikról ismert Toyota Hilux Overdrive-val kapásból elhódította a bajnoki címet. A tavalyi idénye jóval komplikáltabban alakult: az évadnyitót kihagyta, a második fordulót egy Overdrive-os Hilux volánja mögött megnyerte, ám csak ezt követően dobta újabb bombáját a mezőnyre, kiderült ugyanis, hogy első európai versenyzőként bizalmat szavaz a Dakaron már látott dél-afrikai fejlesztésű Ford Rangernek.

Fodor Imre (balra) gyors és látványos vezetési stílusáról ismert

Mivel a kocsi későn, csak a harmadik, gyulai futamra érkezett meg, Fodor és állandó társa, Mesterházi Márk viszonylag későn kezdhették meg az összecsiszolódási folyamatot az új technikával: ez annak ellenére is hátrány volt számukra, hogy a folytatásban kiváló eredményt produkáltak a hazai Világkupa-futamon, a Hungarian Baján, ahol a nemzetközi elitben a 6. helyet szerezték meg és behúztak egy sprint-futamgyőzelmet is. Fodor végül az abszolút értékelés 3. helyén zárta a magyar bajnokságot (erről egyébként a Ford Motor Company nemzetközi sajtóosztálya is megemlékezett az idei Dakar előtt kiadott kommünikéjében), továbbra is hisz a Rangerben és aligha lehet kétséges, hogy vehemensen rohamoz majd az április 24-26-i Duna Aszfalt Kupával kezdődő idei szezonban is.

„Tavaly is minden feltétel adott volt a sikerhez, mert a Ford legalább olyan gyors, de szerintem még gyorsabb is mint a Toyota”- idézte Fodort csapata, a 4x4 Hungary évadindító sajtóközleménye. „Példaként elég csak a tavalyi magyar tereprali Világkupa-futamra visszaemlékezni, ahol a világ élmezőnye között tudtunk autózni a Rangerrel. Sajnos a tavalyi egy ritka balszerencsés év volt, annyi defektet kaptunk, ami egy egész pályafutásra is elég lenne, emellett becsúszott néhány hiba és olykor még a körülmények is ellenünk voltak.”



Fontos változás a különítménynél, hogy a pilótához új navigátor csatlakozik. Noha Mesterházi Márkkal már jól összeszokott párost alkotott Fodor, a versenyző biztos benne, hogy jól választották meg a pótlást: „Márkkal nagyon jó párost alkottunk, de érthető okokból nála az idei évben is a Rally Világbajnokság élvez prioritást, ezért keresnünk kellett egy olyan navigátort, akire a teljes magyar bajnoki szezonban tervezhetünk. Így jutottunk el Vass Gergelyhez, aki idén a magyar bajnoki futamokon diktálja majd az itinert, azonban Márktól sem veszünk búcsút, továbbra is csapatunk tagja marad, és ahogy ideje engedi, segít majd minket a versenyeken. Emellett pedig tervezünk néhány külföldi futamot, melyeken Márk ülne vissza mellém a versenyautóba.”

Fodor Imre és csapata nem csak versenyzésre készül a 2015-ös szezonban, hanem az elmúlt évekhez hasonlóan idén is kiveszi a részét a magyar bajnokság lebonyolításából. A 4x4 Hungary idén is elvállalta egy bajnoki forduló megrendezését, amelyen egy előremutató kezdeményezéssel is előrukkolnak. „Mindannyian tudjuk, hogy nincs könnyű helyzetben a tereprali, ezért kötelességünknek érezzük, hogy segítsünk, amiben tudunk. Csapatunkkal elvállatuk egy háromnapos bajnoki futam megrendezését, július 17-19-én Győr környékén megrendezzük az Euro-Tools Kupát. Azt hiszem, hog a magyar tereprali egyik legégetőbb problémája az egyre csökkenő versenyzői létszám, ezért kidolgoztunk egy programot, melyhez szeretnénk, ha a többi versenyrendező is csatlakozni tudna. A dolog lényege, hogy a Challenge kategóriában gyakorlatilag bárki kipróbálhatja magát és terepjáróját, aki egy kicsi kedvet is érez a tereprali iránt, a párosoknak jóformán csak magukat és az autójukat kell elhozni, minden másban mi segítünk, így például elengedjük a nevezési díjat és az adminisztratív költségeket. Nagyon bízunk benne, hogy sokan kedvet kapnak majd, hogy próbára tegyék magukat, mi igyekszünk mindenben segíteni őket és bízunk benne, hogy jó páran hosszútávon is részesévé válnak a magyar bajnokságnak!” – ecsetelte a kezdeményezést a kiváló pilóta.

- Szupergyuri mondja:

"Fodor Imi egyedülálló jelenség errefelé, a sportban eltöltött több mint húsz évem alatt nem sokszor láttam itthon hozzá foghatóan gyors, agresszív és irgalmat nem ismerő pilótát. Tavaly, amikor Etyeken kiestünk, a pálya szélén állva nézőként is meggyőződhettem arról, hogy mennyire agilisan vezet, a végletekig kihasználva az autóban rejlő lehetőségeket. Ezzel a nézőknek komoly látványosságot biztosít, az ellenfeleknek pedig valóban kellemetlen pillanatokat tud okozni. Ugyan az új navigátoráról semmit sem tudunk, így is biztos vagyok abban, hogy Imi az idei tereprali-ob legfőbb esélyese lesz."

   
Tóth György két évtizedes hazai és nemzetközi tapasztalattal rendelkezik terepralis navigátorként, dicsőséglistáján többek között számos futamgyőzelem, kategóriabajnoki cím és a 2014-es abszolút magyar bajnoki cím is szerepel. Az autósport világában Szupergyuri becenéven ismert másodpilóta a Tereprali Blog állandó szakértője, akinek véleményét időről időre kikérjük bizonyos témákban.
 


FODOR IMRE - VASS GERGELY
Ford Ranger Dakar

TEREPRALI BLOG BAJNOKFAKTOR: 9 / 10