Ahogyan arról korábban a Tereprali Blog beszámolt, valóban szövetségre lép egymással a kamionos műfaj két nagyágyúja, Gerard de Rooy és Ales Loprais. A cseh klasszis a holland nagyágyú csapatának egyik Ivecójával indul a Marokkó-ralin és a Dakaron, közös prágai sajtótájékoztatójukon pedig azt is elárulták, hogyan döntenek majd a győzelem sorsa felől, ha úgy hozza a jó sorsuk…

 

Két dudás soha nem fér meg egy csárdában, ám kivételt képeznek az olyan helyzetek, amikor egy harmadik ellen kell szövetkezni. Loprais és De Rooy is belátta ezt, amikor úgy döntöttek, hogy együtt próbálnak meg harcba szállni az utóbbi három Dakar-ralin elérhetetlennek tűnt ellenfél, a Kamaz gyári csapata ellen. Néhány napja már kiszivárgott, hogy az erős Tatra-kötődésű cseh pilóta a holland riválishoz csatlakozva, annak egyik Ivecójával támad jövő januárban és a napokban egy prágai sajtóeseményen hivatalosan is bejelentették megállapodásukat.

„A célunk az, hogy elkalapáljuk a régóta uralkodó Kamazt. Hiszek abban, hogy együtt komoly erőt tudunk képviselni. Nem csak pénzügyekről van szó, sokkal inkább arról, hogy nem tudjuk segíteni egymást, ha külön csapatban versenyzünk. Gerard és én is azon leszünk, hogy sikeresen szerepeljünk” – mondta Loprais, akivel egyetértett De Rooy is: „Semmi kétségem nincs afelől, hogy Ales és én olyan erős csapatot alkotunk majd, amely le tudja győzni a nagy orosz kékséget. Akárhányszor próbáltam megdönteni az uralmukat az utóbbi években, nem sikerült és rájöttem, hogy egyedül nem járhatok sikerrel, mert egyedül képtelenség két héten át versenyben lenni a népes Kamaz táborral” – fogalmazott a holland. 

Az újonnan létrejövő szövetséget fontos mérföldkőnek kell tekinteni a kamionos tereprali világára, annak közeljövőbeli erőviszonyaira nézve. Külön-külön egyébként már Loprais és De Rooy is aratott diadalt a Kamaz felett: a cseh ász 2011-ben, a nagy ellenfél hazai versenyén, a Silk Way Rally-n kalapálta el a tatárföldieket egy Tatrával, míg De Rooy 2012-ben a Dakar-ralin verte meg a kékeket. Az volt az egyetlen alkalom a verseny Dél-Amerikába költözése óta, hogy nem Kamaz nyerte a kamionos kategória küzdelmeit.

Érdekessé, színessé teszi a két versenyző kapcsolatát az is, hogy mindketten második generációs Dakar-klasszisok. Loprais a Dakar-ralit hat ízben megnyerő legendás Tatra-pilóta, Karel Loprais unokaöccse, míg De Rooy annak a Jan De Rooy-nak a fia, akit szokás a kamionos tereprali egyik atyjának tekinteni és aki maga is nyert Dakar-ralit, mégpedig 1987-ben.
 
Prágában olyan érdekességeket is elárult a két versenyző, minthogy a csapat öt Iveco-egységből áll majd, amelyből ők ketten hajtanak majd az eredményre, a másik három kamion pedig háttértámogatást nyújt számukra. Megválaszolták a legfontosabb kérdést is, mégpedig azt, hogyan dönt majd a csapaton belüli sorrendről a két becsvágytól fűtött versenyző: ez akkor válhat kardinális kérdéssé, ha jó sorsuk úgy hozná, hogy valóban megtörhetik a Kamaz hegemóniáját.

„A verseny kezdetén szeretnénk közel lenni egymáshoz a szakaszokon, hogy amennyiben probléma adódik, azonnal ott legyen a segítség. Arról, hogy a hajrában ki lesz a vezér, azt az első heti állás határozza majd meg” – mondta az együttműködés kétségkívül legkényesebb részéről Loprais.

A közös munkát már ebben a hónapban elkezdik, a különítmény ugyanis tíznapos tesztelést készül bonyolítani Marokkóban. Mint korábban a Tereprali Blogon is olvasható volt, Loprais nem hanyagolja majd a Tatra-projektet sem: év közben több ízben is teszteli majd a Queen 69 fantázianevű konstrukciót, amelynek volánja mögött – talán – magyar pályákon is felbukkan majd.