Egyetlen egység képviseli az X-Raid istállót a pénteken rajtoló, vasárnap záruló idei ötödik Világkupa-futamon, a szezon európai szakaszát megnyitó Italian Baján: Nasszer Al-Attijah és Mathieu Baumel lesz az, akik történetesen a viadal legfőbb esélyesének számítanak. A katari klasszis és belga navigátora persze nem elbizakodott: úgy tartják, hogy a sivatagitól jócskán eltérő körülmények tartogathatnak meglepetéseket…

 

Az olaszországi összecsapás a gépátvételekkel már csütörtökön elkezdődött, pénteken pedig egy 12 kilométeres szuperspeciállal ténylegesen kezdetét veszi az idei szezon első európai megmérettetése. Noha az egyébként népes Mini-tábor gerince különféle okok miatt nem lesz ott rajtnál, a treburi brigád vezérpárosa a Világkupa megnyerésére hajt, így számukra egy percig sem volt kérdéses, hogy versenyeznek-e Pordenone térségében. Ott, ahol folytathatják a címvédő-listavezető Vlagyimir Vasziljev hajszolását: az orosz egészen a legutóbbi futamig a katarihoz hasonlóan egy Mini All4Racing volánja mögött ült, a szerződése azonban lejárt és a nagy rivális Toyota-Overdrive-val sikerült megállapodnia, ami extra ízt ad a kergetőzés újabb fejezetének.

Az oroszt 35 pontnyi hátránnyal követő, a legutóbbi két futamon győztes Al-Attijah a rajt előestéjén azt emelte ki, hogy az Italian Baja és a soron következő versenyek jellege, karakterisztikája egészen más, mint az év eleji, távoli sivatagi derbiké: a pilóta szerint ez műszaki és vezetéstechnikai tekintetben is más megközelítést követel.



„Most kezdődnek a Baja-versenyen, amelyekről tudjuk, hogy szűk utakon zajlanak és inkább sprintnek tekinthetően” – idézte Nasszert a csapata által közreadott hivatalos beharangozó. „A hosszú futamok után ezek rövidebb távúak lesznek, ami azt jelenti, hogy elengedhetetlenül szükséges a beállítások megváltoztatása. A terep jellege miatt is szükséges elvégezni a módosításokat az autón. Egyetlen dolog nem fog változni, ez pedig a versenyzési stílusunk. Mathieu és én is teljesen összeszedettek leszek, mert tudjuk, hogy ezeken a futamokon nincs idő arra, hogy behozuk azt a hátrányt, amely az esetleges hibákból fakad. Mint mindig, most is minden napon alaposan tanulmányozzuk majd az itinert, hogy a verseny megnyerése érdekében a lehető legjobb teljesítményt nyújtsuk.”

A pilóta arra számít, hogy szoros lesz a küzdelem az élmezőnyben és reméli, hogy hasznot húzhat a rali-vb-n (WRC) szerzett tapasztalataiból: „A tervünk az, hogy az elejétől fogva gyorsak leszünk, mert szükséges, hogy kiépítsünk némi előnyt. Egy ilyen rövid futamon nem reális azt hinni, hogy nagyon meg tudunk lépni a többi autótól, így most tényleg minden másodperc számítani fog. Semmi kétségem afelől, hogy a WRC-ben szerzett tapasztalataink rendkívül hasznosak lesznek ezen a versenyen” – fogalmazott a kétszeres Dakar-győztes, aki minden kétséget kizáróan a jelenkor terepralijának leginkább meghatározó egyénisége.



A különítmény kommünikéjéből arra is fény derül, hogy az X-Raid ezúttal hatalmas armada helyett mindössze kétfős műszaki stábot delegál Al-Attijah hadjáratának támogatására. Baumel szerint ez is fokozza az előttük álló kihívást: „A két srác remek, tapasztalt szakember, akikben maximálisam megbízom és tudom, hogy gyorsan, biztonságosan dolgoznak majd a versenyen. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a menetrend szerint nincs túl sok idő szervizre, így Nasszernek és nekem nagy lesz a felelősségünk, minden egyes szakaszon óvnunk kell majd az autót” – fogalmazott a francia másodpilóta.

Mint arról korábban beszámolt a Tereprali Blog, az Italian Bajára több magyar egység is készült, de a jelek szerint mindössze másfél hazai indulóért lehet szorítani. Korda Erik és Garamvölgyi Zoltán visszalépett az indulástól, akárcsak Varga Imre, így a mezőnyben az előző két hazai futamon diadalmaskodó kétszeres bajnok, az X6-os BMW-vel versenyző Fazekas Károly, valamint a kiváló hazai szakemberek és Jean-Louis Schlesser összefogásával megvalósult Schlesser GP-t táncba vivő spanyol pilóta, Joan Roca Vila navigátora, Horn Albert képviselik majd a magyar színeket.

Érdekesség, hogy erre a futamra Fazekas is navigátor cserélt: noha a balatonfüredi pilóta két győzelmet is aratott a navigátorülésbe a Facebookról érkező Szenáki Lászlóval, a Világkupa-derbin a T3-as géposztályból ismert Hangodi „Hango” Zoltán diktálja majd itinert.