Hétfőn, egy 375 kilométeres szelektív szakasszal Zagora térségében elkezdődött a 2015-ös Marokkó-rali, az idei Világkupa-sorozat kilencedik összecsapása. A Dakar-rali legfontosabb főpróbájának számos érdekessége van: először terepralizik a Peugeot kötelékéhez csatlakozó Sebastien Loeb, a szívműtéten átesett címvédő, a toyotás Vlagyimir Vasziljev újabb esélyt kap a Mini listavezetője, Nasszer Al-Attijah ellen és a derbin magyar autósok, motorosok is próbára teszik magukat.
A tereprali világának egyik legjobban szervezett, leghangulatosabb összecsapásának rég nem látott népes mezőnye az adminisztratív- és technikai gépátvételekkel töltötték az elmúlt hétvégét Zagora környékén, hétfőn azonban már a stopperóra és az elemek elleni küzdelemé volt a főszerep a 375 kilométer hosszú, zömmel sziklás részeken kanyaró szakaszon.
Az első akadályt a Toyota-Overdrive szaúdi rakétája, Yazeed Al-Radzsi vette a legjobban, aki 3 óra 13 perc és 36 másodperc alatt teljesítette a napi penzumot. A Közel-Kelet egyik leggyorsabb autóversenyzője a Világkupa-elsőségért hadakozó feleket utasította maga mögé: a nyitónap a ponttáblázaton 22 pontnyi hátránnyal a 2. helyen álló, a nyári szívműtéte miatt több futamot – például a Hungarian Baját is – kihagyó Toyota-Overdrive pilótának, Vlagyimir Vasziljevnek sikerült jobban, aki az élen záró márkatárstól 17 másodpercet kapott, a bajnoki listavezető Mini-fenegyerekre, a 3. pozícióban záró Al-Attijah-ra viszont 1 perc 20 másodpercet vert.
A bajnokságért harcoló Dakar-ászok küzdelme mellett a viadal egyik csemegéje, hogy a januári, dél-amerikai derbi óta először vállalkozott éles megmérettetésre a legjobbak ellen a Peugeot gyári csapata. A terepralis visszatérését csúfos Dakar-lebőgéssel indító alakulat két példányt állított hadrendbe az átszabott, komolyabb ráncfelvarráson átesett 2008 DKR-ből: az egyiket Carlos Sainz kapta meg, a másikkal pedig az egész műfajhoz most csatlakozó korábbi kilencszeres ralivilágbajnok és WTCC-menő, Sebastien Loeb versenyezhet. Az első napon a rajtpozíciójához képest öt helyet előrelépő, terepralis fronton komoly tapasztalatokkal rendelkező Sainz a 4. helyen végzett, Loeb viszont – aki az idény közben, sutyiban számos alkalommal tréningezett Marokkóban, például Zagora környékén is – műszaki hiba miatt csak vontatókötélen (egy jószándékú kamionos versenytárs jóvoltából) jutott el a napi szakasz céljáig.
Az autósoknál több magyar egység teszi próbára magát, az immáron háromszoros magyar bajnok Fazekas Károly például első ízben szerepel a Marokkó-ralin a BMW X6-ossal. A balatonfüredi pilóta és navigátora, Garamvölgyi Zoltán 3 óra 56 perces idővel teljesítette a távot, így a rajtpozíciójukhoz képest 5 helyet veszítve a 26. helyen fejezték be a napot – közvetlenül Tomas Ourednicek előtt, aki a H3-as Hummerrel 14 helyet javított az indulási pozíciójához képest. Az első afrikai tapasztalataikat gyűjtögető Fazekasék a Facebookon számoltak be kalandjaikról: „Szerencsére eljött ez a pillanat, nagyon fáradtan, de túl vagyunk életünk leghosszabb gyorsasági szakaszán. Borzalmasan kemény volt a verseny nyitánya, a nagyon tempós, sunyi vízátfolyásokkal tűzdelt 375 kilométeres szakaszt, 3 óra 56 perc alatt teljesítettük. A célunk továbbra is az volt, hogy tanuljuk a „kövön menést” úgy, hogy ne kapjunk defektet. Karcsi is jól bírta, pont azt beszéltük, hogy ha lenne, még egy gyorsasági nem örülnénk, de meg tudnánk csinálni…”
Mint a posztban rámutattak, „próbáltak tanulni” és „folyamatosan kontroll alatt” tartottak mindent, ám azt sem cáfolták, hogy csúszott némi hiba is számításba: „Egy helyen kihagytunk egy GPS pontot, most sem tudjuk, hogy hol, hiszen háromszor is visszafordultunk, de a célban jelezték, hogy mégsem sikerült abszolválnunk. Kis kalandunk így is akadt, a célegyenesben nem volt beírva egy keresztbe húzódó árok, amin 150 kilométeres tempóval átmentünk, olyat ütött az autón, hogy a könnyem is kicsordult. Az, hogy az úton maradtunk csodával határos…” – közölte a Fazekas Motorsport legénysége, amely természetesen lecsapott Loeb kálváriájára is: „Jól eső érzés, és kevés ember van ma Magyarországon, aki elmondhatja, hogy megverte Sebatien Loeb-öt, nekünk sikerült, hiszen ő nem tudta befejezni az első szakaszt, mi igen:)! Nagyon jó érzés, hogy itt vagyunk a mai célban, holnap már könnyebb lesz, nem lesz rajtunk a drukk a mai leghosszabb szakasz után!”
Szintén az autósok között szerepel a marokkói futamot korábban quadosként megjáró Somfai Mátyás, aki ezúttal egy T2-es, azaz szériakategóriás Toyota Land Cruiserben diktálja az itinert Somfai Imrének. Ők a népes kategória 50. helyéről várják a folytatást. A magyar kontingenst erősíti két sivatagi debütáns motoros, Kerék Balázs és Horváth „Lajos” Laller is. A Honda CRF450X HT Rally típusjelű motorkerékpárral induló korábbi ralinavigátor az 55. helyen zárta a nyitányt, 40 percnyi időbüntetéssel: „Végeztem életem első afrikai versenyének első napjával, egy élvezetes kemény napon vagyok túl. Olyan kaliberű srácokkal versenyezhettem, mintha Messivel focizna az ember!” – közölte Kerék Balázs, akinek egy francia alakulat biztosítja a szervizhátteret. Az első Dakarjára készülő Horváth az 58. helyen fejezte be a napot 450-es KTM-jének nyergében.
A motorosoknál egyébként a hondás Joan Barreda Bort volt a nap legjobbja, 1 perc 41 másodpercet verve a KTM-es Toby Price-ra és 2 perc 51 másodperccel megelőzve a Yamaha ászát, Helder Rodrigues-t.
A kamionosoknál meglepő eredményt hozott a nyitány: a Renault-val versenyző holland Marten van der Brink végzett az élen, a De Rooy istálló Ivecójával versenyző korábbi
ralipilóta, Federico Villagra és a De Rooy-gárda kötelékében első ízben színre lépő cseh Ales Loprais előtt. Természetesen ott van a mezőnyban a holland gárda korábbi Dakar-győztes tulajdonos-csapatvezetője, Gerard de Rooy is, aki óvatosan kezdett és a monstrumok kategóriájának 6. helyén végzett.
Folytatás kedden, amikor 141 kilométernyi összekötő, valamint224 kilométernyi szelektív szakasz vár a versenyzőkre.
Marokkó-rali: az autós mezőny állása az 1. szelektív szakasz után
1. Yazeed Al-Radzsi/Timo Gottschalk – Toyota-Overdrive – 03:13,36
2. Vlagyimir Vasziljev/ Konstantin Zsilcov - Toyota-Overdrive - + 00:00,17
3. Nasszer Al-Attijah/Matthieu Baumel –Mini All4Racing - + 00:01,38
4. Carlos Sainz/Lucas Cruz – Peugeot 2008 DKR - + 00:02,03
5. Ricardo Dias Porem/Jorda Monteiro – Toyota - + 00:02,33
6. Leeroy Poulter/Robert Howie – Toyota-Overdrive - + 00:06,29
7. Erik van Loon/Wouter Rosegaar – Mini All4Racing - + 00:10,41
8. Jurij Sazonov/Arszlan Sakhimov – Mobilex H3 - + 00:11,35
9. Giniel de Villier/Dirk von Zitzewitz – Toyota-Overdrive - + 00:12,12
10. Miroslav Zapletal/Maciej Marton – Offroadsport - + 00:14,22
Fotók: Overdrive Racing, Yazeed Racing, Garzone Racing, Kerék Balázs, Team De Rooy