Hétfőn, egy 375 kilométeres szelektív szakasszal Zagora térségében elkezdődött a 2015-ös Marokkó-rali, az idei Világkupa-sorozat kilencedik összecsapása. A Dakar-rali legfontosabb főpróbájának számos érdekessége van: először terepralizik a Peugeot kötelékéhez csatlakozó Sebastien Loeb, a szívműtéten átesett címvédő, a toyotás Vlagyimir Vasziljev újabb esélyt kap a Mini listavezetője, Nasszer Al-Attijah ellen és a derbin magyar autósok, motorosok is próbára teszik magukat.

 

A tereprali világának egyik legjobban szervezett, leghangulatosabb összecsapásának rég nem látott népes mezőnye az adminisztratív- és technikai gépátvételekkel töltötték az elmúlt hétvégét Zagora környékén, hétfőn azonban már a stopperóra és az elemek elleni küzdelemé volt a főszerep a 375 kilométer hosszú, zömmel sziklás részeken kanyaró szakaszon. 
Az első akadályt a Toyota-Overdrive szaúdi rakétája, Yazeed Al-Radzsi vette a legjobban, aki 3 óra 13 perc és 36 másodperc alatt teljesítette a napi penzumot. A Közel-Kelet egyik leggyorsabb autóversenyzője a Világkupa-elsőségért hadakozó feleket utasította maga mögé: a nyitónap a ponttáblázaton 22 pontnyi hátránnyal a 2. helyen álló, a nyári szívműtéte miatt több futamot – például a Hungarian Baját is – kihagyó Toyota-Overdrive pilótának, Vlagyimir Vasziljevnek sikerült jobban, aki az élen záró márkatárstól 17 másodpercet kapott, a bajnoki listavezető Mini-fenegyerekre, a 3. pozícióban záró Al-Attijah-ra viszont 1 perc 20 másodpercet vert.


A bajnokságért harcoló Dakar-ászok küzdelme mellett a viadal egyik csemegéje, hogy a januári, dél-amerikai derbi óta először vállalkozott éles megmérettetésre a legjobbak ellen a Peugeot gyári csapata. A terepralis visszatérését csúfos Dakar-lebőgéssel indító alakulat két példányt állított hadrendbe az átszabott, komolyabb ráncfelvarráson átesett 2008 DKR-ből: az egyiket Carlos Sainz kapta meg, a másikkal pedig az egész műfajhoz most csatlakozó korábbi kilencszeres ralivilágbajnok és WTCC-menő, Sebastien Loeb versenyezhet.  Az első napon a rajtpozíciójához képest öt helyet előrelépő, terepralis fronton komoly tapasztalatokkal rendelkező Sainz a 4. helyen végzett, Loeb viszont – aki az idény közben, sutyiban számos alkalommal tréningezett Marokkóban, például Zagora környékén is – műszaki hiba miatt csak vontatókötélen (egy jószándékú kamionos versenytárs jóvoltából) jutott el a napi szakasz céljáig.

Az autósoknál több magyar egység teszi próbára magát, az immáron háromszoros magyar bajnok Fazekas Károly például első ízben szerepel a Marokkó-ralin a BMW X6-ossal. A balatonfüredi pilóta és navigátora, Garamvölgyi Zoltán 3 óra 56 perces idővel teljesítette a távot, így a rajtpozíciójukhoz képest 5 helyet veszítve a 26. helyen fejezték be a napot – közvetlenül Tomas Ourednicek előtt, aki a H3-as Hummerrel 14 helyet javított az indulási pozíciójához képest. Az első afrikai tapasztalataikat gyűjtögető Fazekasék a Facebookon számoltak be kalandjaikról: „Szerencsére eljött ez a pillanat, nagyon fáradtan, de túl vagyunk életünk leghosszabb gyorsasági szakaszán. Borzalmasan kemény volt a verseny nyitánya, a nagyon tempós, sunyi vízátfolyásokkal tűzdelt 375 kilométeres szakaszt, 3 óra 56 perc alatt teljesítettük. A célunk továbbra is az volt, hogy tanuljuk a „kövön menést” úgy, hogy ne kapjunk defektet. Karcsi is jól bírta, pont azt beszéltük, hogy ha lenne, még egy gyorsasági nem örülnénk, de meg tudnánk csinálni…” 

Fazekas először versenyez Afrikában


Mint a posztban rámutattak, „próbáltak tanulni” és „folyamatosan kontroll alatt” tartottak mindent, ám azt sem cáfolták, hogy csúszott némi hiba is számításba: „Egy helyen kihagytunk egy GPS pontot, most sem tudjuk, hogy hol, hiszen háromszor is visszafordultunk, de a célban jelezték, hogy mégsem sikerült abszolválnunk. Kis kalandunk így is akadt, a célegyenesben nem volt beírva egy keresztbe húzódó árok, amin 150 kilométeres tempóval átmentünk, olyat ütött az autón, hogy a könnyem is kicsordult. Az, hogy az úton maradtunk csodával határos…” – közölte a Fazekas Motorsport legénysége, amely természetesen lecsapott Loeb kálváriájára is: „Jól eső érzés, és kevés ember van ma Magyarországon, aki elmondhatja, hogy megverte Sebatien Loeb-öt, nekünk sikerült, hiszen ő nem tudta befejezni az első szakaszt, mi igen:)! Nagyon jó érzés, hogy itt vagyunk a mai célban, holnap már könnyebb lesz, nem lesz rajtunk a drukk a mai leghosszabb szakasz után!”

Szintén az autósok között szerepel a marokkói futamot korábban quadosként megjáró Somfai Mátyás, aki ezúttal egy T2-es, azaz szériakategóriás Toyota Land Cruiserben diktálja az itinert Somfai Imrének. Ők a népes kategória 50. helyéről várják a folytatást. A magyar kontingenst erősíti két sivatagi debütáns motoros, Kerék Balázs és Horváth „Lajos” Laller is. A Honda CRF450X HT Rally típusjelű motorkerékpárral induló korábbi ralinavigátor az 55. helyen zárta a nyitányt, 40 percnyi időbüntetéssel: „Végeztem életem első afrikai versenyének első napjával, egy élvezetes kemény napon vagyok túl. Olyan kaliberű srácokkal versenyezhettem, mintha Messivel focizna az ember!” – közölte Kerék Balázs, akinek egy francia alakulat biztosítja a szervizhátteret. Az első Dakarjára készülő Horváth az 58. helyen fejezte be a napot 450-es KTM-jének nyergében.

Kerék Balázsék a nyitányt megelőző tréning közben


A motorosoknál egyébként a hondás Joan Barreda Bort volt a nap legjobbja, 1 perc 41 másodpercet verve a KTM-es Toby Price-ra és 2 perc 51 másodperccel megelőzve a Yamaha ászát, Helder Rodrigues-t. 

A kamionosoknál meglepő eredményt hozott a nyitány: a Renault-val versenyző holland Marten van der Brink végzett az élen, a De Rooy istálló Ivecójával versenyző korábbi
ralipilóta, Federico Villagra és a De Rooy-gárda kötelékében első ízben színre lépő cseh Ales Loprais előtt. Természetesen ott van a mezőnyban a holland gárda korábbi Dakar-győztes tulajdonos-csapatvezetője, Gerard de Rooy is, aki óvatosan kezdett és a monstrumok kategóriájának 6. helyén végzett.

Ales Loprais először versenyez a De Rooy-Ivecóval


Folytatás kedden, amikor 141 kilométernyi összekötő, valamint224 kilométernyi szelektív szakasz vár a versenyzőkre.

Marokkó-rali: az autós mezőny állása az 1. szelektív szakasz után

1. Yazeed Al-Radzsi/Timo Gottschalk – Toyota-Overdrive – 03:13,36
2. Vlagyimir Vasziljev/ Konstantin Zsilcov - Toyota-Overdrive - + 00:00,17
3. Nasszer Al-Attijah/Matthieu Baumel –Mini All4Racing - + 00:01,38
4. Carlos Sainz/Lucas Cruz – Peugeot 2008 DKR - + 00:02,03
5. Ricardo Dias Porem/Jorda Monteiro – Toyota - + 00:02,33
6. Leeroy Poulter/Robert Howie – Toyota-Overdrive - + 00:06,29
7. Erik van Loon/Wouter Rosegaar – Mini All4Racing - + 00:10,41
8. Jurij Sazonov/Arszlan Sakhimov – Mobilex H3 - + 00:11,35
9. Giniel de Villier/Dirk von Zitzewitz – Toyota-Overdrive - + 00:12,12
10. Miroslav Zapletal/Maciej Marton – Offroadsport - + 00:14,22

Fotók: Overdrive Racing, Yazeed Racing, Garzone Racing, Kerék Balázs, Team De Rooy