Nasszer Al-Attijah lett Egyiptom új uralkodója: ahogyan arra számítani lehetett, az X-Raid Mini katari rakétája megnyerte az idei Világkupa-sorozat negyedik állomásaként bonyolított Fáraó-ralit, amely szombaton zárult a piramisok tövében. Szép magyar eredményt is hozott az újabb sivatagi derbi, a Szalay Balázs – Laklóth Aladár párosnak ugyanis sikerült megőriznie a 9. helyet.

 

A kétszeres Dakar-győztes Al-Attijah a legfőbb esélyesként rajtolt Egyiptomban és elsőségéhez gyakorlatilag egyetlen pillanatig sem fért kétség. A katari klasszis az öt szelektív szakaszból álló maraton során egyetlen részsikert aratott: pénteken behúzta az elsőséget és ezzel elegendő előnyre tett szert ahhoz, hogy a zárónapi 339 kilométeren beleférjen neki, hogy nemcsak a harmadik részsikerét arató Toyota-Overdrive nagyágyú, Yazeed Al-Radzsi, hanem saját márkatársa, a címvédő-listavezető Vlagyimir Vasziljev is gyorsabb legyen nála.

Al-Radzsi és Al-Attijah (Fotó: X-Raid)


Az idei Világkupa-sorozatban a hazai versenye után újabb győzelmet jegyző Al-Attijah természetesen elégedett volt a verseny végeredményével: „Végig az irányításunk alatt tartottuk a futamot, egyetlen hibát sem vétettünk. A mai egy remek, pörgős szakasz volt, de egyébként a verseny során végig meglepően magas volt az átlagsebesség. Imádom ezt a futamot és Egyiptomot is, de persze győzni is nagyon szeretek. A Fáraó-rali nagyszerű esemény, így csodás, hogy győztünk és itt ünnepelhetünk a piramisoknál. Jó stratégiánk volt, amellyel sikerült megőrizni az első helyet, amelyet a második napon vettünk át. Roppant boldog vagyok!”

Al-Radzsi tavaly megnyerte a Fáraó-ralit, idén azonban hiába tett még a korábbiaknál is jelentősebb erőfeszítéseket (ezt igazolja az ötből három szakasz megnyerése is), semmi nem alakult úgy, ahogyan szerette volna. A zárónapi elsőség persze jól jött a Toyota-Overdrive szaúdi vezérpilótájának, hiszen ezzel az eredménnyel sikerült visszafoglalnia az előző napon elveszített összetettbeli 2. helyet Vasziljevtől.

Al-Radzsi mindent megpróbált (Fotó: Overdrive Racing)


„Az volt a terv, hogy elcsípjük Vasziljevet, akinek porát már 30 kilométer után láttuk, de a 35. kilométernél defektet kaptunk és veszítettünk némi időt. Megpróbáltam ismét utolérni, a dűnék között például együtt mentünk. A dűnesor végén mentünk el mellette és végig magunk mögött tartottuk. Remek verseny volt, sok olyan tapasztalattal, amelyet a jövőben is hasznosítani tudunk. Kiváló verseny volt, kiváló szervezéssel” – fogalmazott Al-Radzsi, akiről mindenki tudja, hogy Al-Attijah babérjaira pályázik, mert a Közel-Kelet elsőszámú autóversenyzője szeretne lenni.

Vasziljevék a célkapunál (Fotó: X-Raid)


Nem kesergett Vasziljev sem amiatt, hogy a dobogó legalsó foka jutott neki: „Örülök annak, hogy itt vagyunk, annak pedig még inkább, hogy a pódiumon állhatunk. Jó versenyünk volt, amelyen megmutattuk, hogy képesek vagyunk küzdeni. Mi jön most? A csatának folytatódnia kell!” – fújta meg harci kürtjét a Mini Világkupa-címvédője, akit egy másik Toyota-Overdrive, Marek Dabrowski követett a 4. pozícióban. A katari 4. helyezés után újabb fenomenális eredményt könyvelhetett el a 2009-es évad magyar bajnoka, a csehek Hummer-nagyágyúja, Miroslav Zapletal, aki ezúttal az 5. helyen végzett.

A nálunk is gyakran versenyző Zapletal ismét varázsolt (Fotó: Offroadsport)


Reinaldo Varela, a Toyota-Overdrive különítmény brazil pilótája a 6. helyen fejezte be a futamot, maga mögé utasítva a minis Erik van Loont és hummeres Jurij Sazonovot. Őket a verseny egyetlen magyar indulója, az Opel Dakar Team párosa, Szalay Balázs és régi-új navigátora, a Bunkoczi Lászlót helyettesítő Laklóth Aladár végzett: az Opel Mokkával versenyző párosnak sikerült megőriznie a 9. helyet, amely 2 Világkupa-pontot ér.

„Aki azt hitte, hogy az utolsó szakasz könnyű lesz, tévedett. Hosszú volt, nagyon gyors, és persze ezúttal is beküldtek minket a dűnék közé. Egyszer el is akadtunk, mert nem bíztunk abban, hogy jó irányba megyünk, és amikor visszafordultunk, azonnal elástuk magunkat. Eltöltöttünk ott vagy tíz percet és utána kellett egy kis idő, hogy újra felvegyem a ritmust – akkor sikerült, amikor megláttam azt a két autót magam előtt, amelyek megelőztek az ásás miatt. A nyolcadik szakaszeredménynek örülök, hiszen ez volt a legjobb helyezésünk ezen a versenyen” – idézte  dakar.hu Szalayt. 

Szalay és Laklóth (Fotó: Opel Dakar Team)


2002-ben a pilótának – akkor is Laklóth Aladár navigálásával – sikerült megnyernie a Fáraó-ralit, így elmondása szerint számtalan emlék idéződött fel benne: „Emlékszem, mennyire örültem akkor a győzelemnek – most újraéltem azokat az emlékeket. Ezúttal nem volt esélyünk nyerni, mert sokkal sűrűbb volt a mezőny, tele gyári autókkal, amelyekkel nem tudjuk felvenni a versenyt, úgyhogy nagyon értékelem ezt a két világkupa-pontot” – mosolygott Szalay, majd amikor arról kérdezték, sikerült-e összeszoknia Laklóth Aladárral, azt válaszolta, hogy napról napra folyamatosan fejlődtek, és a végére már jól tudtak együtt dolgozni.   

A motorosoknál lengyel siker született a KTM-es Jaku Piatek révén, míg a quados értékelés eredményhirdetésénél a szervezőknek ismét szüksége volt a katari lobogóra: ezt a versengést Al-Attijah honfitársa, Mohammed Abu Issa nyerte. Egyiptom után a Világkupa mezőnye Európában folytatja a csatározást: az évad ötödik fordulója az Italian Baja lesz, amelyet június 25-28-án rendeznek szokás szerint Pordenone környékén.

Fáraó-rali: a végeredmény

1. Nasszer Al-Attijah / Matthieu Baumel – Mini All4Racing - 14:00:02
2. Yazeed Al-Radzsi / Timo Gottschalk – Toyota Hilux Overdrive - + 06:33
3. Vlagyimir Vasziljev / Konstantin Zsilcov – Mini All4Racing - +08:18
4. Marek Dabrowski / Jacek Czachor - Toyota Hilux Overdrive - + 55:59
5. Miroslav Zapletal / Maciej Marton – H3 Evo - +1:08:05
6. Reinaldo Varela / Gustavo Gugelmin - Toyota Hilux Overdrive - +1:14:05
7. Erik van Loon / Wouter Rosegaar – Mini All4racing – +1:34:31
8. Jurij Sazonov / Arslan Sakhimov – H3 Evo - +1:48:32
9. Szalay Balázs / Laklóth Aladár – Opel Mokka - +3:25:44
10. Raul Orlandini / Eduardo Blanco – Toyota – +6:06:18