Mindent lehet mondani Krzysztof Holowczycról, az idei Dakar-ralin bronzérmet szerző tavalyelőtti Világkupa-győztes pilótáról, csak azt nem, hogy nem vevő a humorra. A múltban a WRC-t is megjáró nyurga lengyel fenegyerek nemrégiben egy rádióműsor vendége volt, ahol még egy rapszámot is hajlandó volt előadni.

A lengyeleknél már csak így megy: nemcsak a hazánkban – sajnos – mostanára teljesen elfeledett salakmotort és annak sztárjait részesítik imádatban és ünneplésben, hanem a terepralisaikat is. Adam Malysz kedvéért a soktízezer rajongó manapság már nem a síugró-fiesztákra, hanem a tereprali-futamokra zarándokol, de hatalmas népszerűségnek örvend a WRC-s korszakának lezárulta óta ebben a műfajban versenyző és komoly sikereket elérő Krzysztof Holowczyc is.

Kiváltképp most: az 52 éves, 2007 és 2009 között az Európa Parlamentben politikusként is megforduló versenyző az idei Dakar-ralin az X-Raid Mini kötelékében bronzérmesként végzett a győztes Nasszer Al-Attijah, valamint az Imperial Toyota versenyzője, Giniel de Villiers mögött. Noha Holek – így becézik a tereprali világában – 2013-ben a Világkupát is megnyerte már, aligha lehet kétséges, hogy az idei (eddigi legjobb) Dakar-eredményét tartja pályafutása legnagyobb sikerének.

Meg is van az utóhatása a jó eredménynek, hazájában ugyanis minden eddiginél nagyobb az érdeklődés Holowczyc iránt, igazi A-kategóriás sztárként kezelik. A pilóta megfordult a legnézettebb tévé- és rádióműsorokban, az egyik rádiós színre lépése során pedig olyanra is vállalkozott, amilyenre korábban még soha: az ESKA nevű csatorna egyik műsorában rávették, hogy adjon elő egy rapszámot, amelynek szövege saját dakaros szereplése volt.

Attól természetesen nem kell tartani, hogy Holek zenei pályafutásra cseréli autóversenyzői karrierjét, abban pedig biztosak lehetünk, hogy az idei bronzérem nemhogy jóllakottá, sokkal inkább minden eddiginél sikeréhesebbé tette.

„A rajt után adódtak gondjaink, ezért inkább visszafogtuk magunkat” – mondta a Dakarról a lengyel pilóta, akinek Xavier Panseri személyében új navigátor diktálta az itinert a Miniben. „Úgy döntöttem, hogy megpróbálunk annyira gyorsak lenni, amennyire csak lehetséges, de úgy, hogy közben szem előtt tartjuk a biztonságot is. Mivel rátaláltam egy jó tempóra, ez a stratégia végül működött is. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem a dobogó legfelső foka volt a célunk, de szerintem a harmadik hely is elégedettségre ad okot.”

Holowczyc hozzátette: „Másutt nyertem már nagy versenyeket, de a Dakar dobogóján állni mindennél különlegesebb érzés, mert ez a futam igazán speciális. Amikor eljutsz a finisig, teljesen ki vagy merülve és azt mondod, hogy soha többé nem térsz vissza, de eltelik két hónap és már alig várod, hogy újra ott lehess.”

Noha a lengyel idei versenyprogramjáról keveset tudni, az szinte biztos, hogy a Világkupán ezúttal is teljes szezont fut majd az X-Raid Minivel, így minden esély meglesz arra, hogy a magyar rajongók a korábbi évekhez hasonlóan idén is láthassák hazánkban versenyezni. Az FIA Világkupa hazai fordulóját, a Hungarian Baját augusztusban tartják.

Fotók: X-Raid Mini