Mindent vittek a finn egységek a Tereprali Világkupa 2015-ös idényét megnyitó Northern Forest Baján, amelyet orosz felségterületen, ám a finn határhoz nagyon közel bonyolítottak péntektől vasárnapig. Az abszolút értékelésben Jouni-Matti Ampuja diadalmaskodott, míg a Világkupa-pontosztozkodásból honfitársa, a WRC-navigátorból lett tereprali-pilóta, Tapio Suominen jött ki a legjobban: utóbbi eredménye egyben azt is jelenti, hogy a Toyota-Overdrive visszavágott a Mininek a Dakaron elszenvedett zakóért.

Azt már a hétvége korábbi szakaszából is jól kirajzolódott, hogy a karéliai pályák a finneknek kedveznek és mellettük aligha rúghat bárki labdába. A rohamos olvadás, az egyre latyakosabb terep csak ráerősített erre és a vasárnapi 158 kilométernyi zárószakasz meg is pecsételte ezt a tézist.

Suominen kasszírozta a legtöbb Világkupa-pontot

A szombati menetet a Mitsubishi Pajeróval versenyző, csak az orosz bajnoki értékelésbe nevezett Tapio Lauronen nyerte honfitársa, a szintén pajerós és csak az orosz bajnoki pontokra hajtó Ampuja előtt. A nap végére az abszolút értékelésben a Világkupa-pontok hajkurászásában is érdekelt Suominen neve díszelgett az eredménylista élén és a Toyota Hilux Overdrive pilótájának vezérletével három finn egység vágott neki az éltől az utolsó menetnek.

Lauronen jól kezdett, ám hamar kiszállt a csörtéből, a verseny hivatalos honlapja szerint egy gödör fogott ki a pilótán. Ampuja és Suominen harcban maradt: a vakmerő mitsubishis tempójára nem volt ellenszer, megnyerte a szakaszt, míg a toyotás a Világkupa-címvédő helyi menő, a Mini kötelékét erősítő Vlagyimir Vasziljev mögött a 3. helyen fejezte be a napi penzumot. Ezzel az abszolút értékelésben Ampuja csípte meg az első helyet, a Világkupa-pontosztozkodásban viszont Suominené lett a legelőkelőbb hely Vasziljev előtt.

Vasziljevék hajsza közben

„A maximumot nyújtottam, ráadásul a pálya is sokkal jobb állapotban volt. Olyan ez a verseny, mint a Sarkkör-rali, csak itt sokkal könnyebb kirepülni a pályáról. Örülök, hogy gond nélkül eljutottunk a célig” – mondta a célban Suominen, akinek köszönhetően a Toyota-Overdrive egyrészt ismét győzött a Northern Forest Baján, másrészt pedig visszavágtak a Mininek a Dakaron elszenvedett vereségért. Vasziljev navigátora, Konstantin Zsilcov elismerte, hogy erre a napra tartogatták a puskaport: „Tapio csukott szemmel is gyors tud itt lenni, hiszen ez az ő felségterülete, de mi is rákapcsoltunk, mert tudtuk, hogy faragnunk kell a hátrányunkból. A legjobbat nyújtottuk anélkül, hogy komoly kockázatot vállaltunk volna. Meg kell említenem, hogy Reinaldo Varela jó fej volt, hamar elengedett bennünket.”

Varelát, a Toyota-Overdrive brazil pilótáját a Mini másik egysége, Erik van Loon is maga mögé utasította a szakaszon, ám a dél-amerikai így is behúzta az abszolút értékelés 4. helyét, ami a Világkupa-pontok tekintetében a 3. pozíciót jelenti. „Ma kevesebb volt a víz a pályákon és élvezetesebben tudtuk menni. Ez a nap jobban tetszett, mint a tegnapi” – mondta a brazil, akit a cseh Hummer-nagyágyú, Miroslav Zapletal követett a célban. A 2009-es magyar bajnok alatt a januári Africa Eco Race megadta magát az ötliteres, V8-as Ford Mustang hajtművel szerelt H3-as torpedó, ezúttal viszont nem hagyta cserben: „Adódott néhány nehéz szituáció a futam során és lehettünk volna valamivel jobbak is, de az a legfontosabb, hogy itt vagyunk a célban” – fogalmazott a Világkupában értékelt Zapi, akinek ez a legjobb eredménye eddig a Northern Forest Baján.

Zapletal alatt jól muzsikált a V8-as Ford motorral hajtott H3-as

A verseny hivatalos honlapja arról tett említést, hogy három egység is nagyot borult a nap folyamán. Közülük a Toyota-Overdrive kontingens lengyel tagja, Marek Dabrowski kocáztatta a legtöbbet: a polákot talpra állították, a célig is elküzdötte magát, így szerencséjére sikerült megmentenie az abszolút értékelés 10., illetve a Világkupa-pontvadászat 9. helyét. „Volt egy kisebb bukfencünk, mert megcsúsztunk. Az autó a tetejére borulva állt meg, így veszítettünk némi időt. Sajnos csak a szuperspeciálon tudtunk igazán jók lenni, tegnap és ma nagyon sok gonddal kellett dacolnunk” – mondta a történtekről a motorosból lett autós.

A tízfordulós Világkupa-sorozat március végén folytatódik: akkor Abu Dhabi környékén csatáznak egymással a versenyzők és minden bizonnyal a mezőny már nem lesz annyira foghíjas, mint a szezon egyetlen téli futamán volt.

A Northern Forest Baja végeredménye:

1. Ampuja, Hurskainen (Mitsubishi Pajero) 3:35,12 (Orosz bajnokság)
2. Suominen, Nasman (Toyota Hilux Overdrive) 3:37,10 (Világkupa)
3. Vasziljev, Zsilcov (Mini All4Racing) 3:38,17 (Világkupa/Orosz bajnokság)
4. Varela, Gugelmin (Toyota Hilux Overdrive) 3:44,27 (Világkupa)
5. Zapletal, Marton (Hummer H3) 3:49,11 (Világkupa)
6. Van Loon, Rosegaar (Mini All4Racing) 3:50,38 (Világkupa)
7. Novikov, Novikov (G-Force Proto) 3:53,02 (Világkupa/Orosz bajnokság)
8. Firszov, Filatov (Nissan) 4:03,55 (Világkupa/Orosz bajnokság)
9. Sazonov, Sakhimov (Hummer H3) 4:12,36 (Világkupa)
10. Dabrowski, Czachor (Toyota Hilux Overdrive) 4:17,51 (Világkupa)

Fotók: G-Energy, Northern Forest Baja, Overdrive Racing