Bombameglepetést hozott az Abu Dhabi Desert Challenge első szelektív szakasza: az idei terepralis Világkupa-sorozat második fordulójának első igazi versenynapján egy ismeretlen emirátusokbeli pilóta, bizonyos Yahya Al-Helei egy Nissan Pickuppal jó alaposan kioktatta a félgyári versenygépek színét-javát felvonultató világelitet…

 

Sok egyéb más mellett az is szép a terepraliban, hogy minden versenyben, minden szelektív szakaszban benne van a meglepetés lehetősége. Tény, hogy az ütős technika itt is kulcskérdés, akárcsak a versenyzés világában más műfajaiban, de itt az is megtörténhet, hogy valaki bátorsággal, helyismerettel és némi rutinnal képes lehet megfricskázni a legnagyobbak orrát. Láthattunk példát erre a Northern Forest Baján, ahol a finn Jouni-Matti Ampuja elhappolta a futam abszolút elsőségét a Világkupa-menők orra elől és valami hasonló történt vasárnap Abu Dhabiban is.

A helyszíni jelentések szerint a 25. alkalommal megrendezett futam szervezői a fényűző Yas Marina Forma-1-es pályán megejtett szombati prológ után nem kímélték a mezőnyt: a 263 kilométer hosszú első szelektív szakaszt vérbeli dűnés, kőkemény sivatagi menetre szabták. Minden bizonnyal ennek volt köszönhető, hogy a 3 óra 20 perc 13 másodperces időt repesztő Al-Helei oda tudott pörkölni a legjobbaknak: az arab pilóta mögött közel 2 perc hátránnyal az X-Raid Mini Világkupa-címvédője, Vlagyimir Vasziljev végzett, míg a 3. helyet a Toyota-Overdrive brazil pilótája, Reinaldo Varela csípte meg. Nasszer Al-Attijah, az X-Raid Mini kétszeres Dakar-győztese csak a 4. helyen végzett, ráadásul hátránya 3 másodperc híján 5 percnyire rúgott Al-Heleihez képest.

Mint a nap sztárja – aki már 23 alkalommal vett részt hazája megmérettetésén – elárulta, egy komoly versenyautó árát fordította arra, hogy Nissan Pickupja a szériagyártású versenygépek (T2) kategóriájából átkerülhessen az épített prototípusok (T1) géposztályába: „1 millió dirhamot költöttem rá, mert mindenképpen szeretném megnyerni ezt a futamot” – mondta a több mint 70 millió forintos beruházásról Al-Helei, aki azt is megtehette volna, hogy valamelyik ismert különítménytől bérel vagy vásárol magának egy versenygépet. „A többiek gyári autókban ülnek, viszont én meg akarom mutatni, hogy nem a kocsi erőssége a legfontosabb, hanem a pilóta! A mai napon kitűnően sikerült, de az utolsó nyolcvan kilométeren gondjaim adódtak a váltóval, elszállt a harmadik és a negyedik fokozat. Remélem, hogy a holnapi menet is hasonlóan jól sikerül.”

Öregbítette a helyi virtus hírnevét a terepraliban most debütáló Khalid Al Qassimi is, aki a Toyota Hilux Overdrive-val az 5. pozícióban zárta a napot: „Balszerencsések voltunk ma, de összességében véve elégedett vagyok a tapasztalatokkal” – mondta az emirátusokbeli ex-WRC-pilóta. „Egyszer beragadtunk, de a tempónk versenyképes volt és jól jöttek azok a tapasztalatok is, amelyeket a közel-keleti ralibajnokságban, valamint a WRC-ben gyűjtöttem. Minden szakasz más és megkívánja a megfelelő stratégiát, így már a holnapi menetre összpontosítok.”

A magyar színeket az autósok között egyedüliként képviselő Szalay Balázs számára is jól sikerült az első szelektív a szuperspeciál kardántengelytöréses blamája után. Az Opel Dakar Team versenyzője és beugró navigátora, Fabian Lurquin az előző napi menet eredménye alapján a 44. pozícióból ugrott neki a sivatagnak és számos előzési manőver után végül a 19. idővel teljesítették a napot penzumot. „Az előzések nem jelentettek gondot, mert annyival gyorsabbak voltunk, hogy simán elmentünk az előttünk indulók mellett, az egyik emelkedőn azonban nem tudtunk lendületből felmenni, úgyhogy ott megálltunk és csökkentettük a guminyomást. Egész nap homokon autóztunk, voltak dűnék, ameddig a szem ellátott, és gyorsabb, egyenes szakaszok is. Nagyon élveztük” – értékelt a Mokka pilótája.

A motorosok időmérés nélkül repesztettek szombaton a Yas Marinán, a vasárnapi első szelektívvel viszont számukra is elkezdődött a viadal, ezzel együtt a 2015-ös Világbajnokság is. A legjobb eredményt – ahogyan arra számítani lehetett – az ötszörös Dakar-győztes, hatszoros világbajnok KTM-extraklasszis, Marc Coma produkálta, aki márkatársát, Sam Sunderlandet, valamint a konkurens Honda portugál vezérürüjét, Paulo Goncalvest utasította maga mögé. Van hazai érintettség a kétkerekűek között is, mégpedig a szerbiai magyar Saghmeister Gábor révén, aki az 53 motorost számláló mezőnyben a 22. pozícióban zárta a szakaszt KTM-jével.

A 2100 kilométer össztávú, öt szelektív szakaszból álló Világkupa-forduló hétfőn egy 511kilométeres menettel folytatódik, ebből 279 kilométer lesz a mért táv hossza.

Abu Dhabi Desert Challenge: állás az 1. szelektív szakasz után

Autósok:

1. Yahya Al Helei / Khalid Al Kindi ( UAE ) - Nissan Pickup - 3:20:13.0
2. Vladimir Vasilyev / Konstantin Zhiltsov (RUS) - Mini All4 Racing - 3:22:07.0
3. Reinaldo Varela / Gustavo Gugelmin ( BRA) - Toyota Hilux - 3:23:15.0
4. Nasser Al-Attiyah / Mathieu Baumel (QAT / FRA ) - Mini All4 Racing - 3:25:10.0
5. Khalid Al Qassimi / Jose Marques ( UAE / POR ) - Toyota Hilux - 3:25:35.0
6. Erik Van Loon / Wouter Rosegaar (NED ) - Mini All4 Racing - 3:26:35.0
7. Harry Hunt / Andreas Schulz ( GBR / DEU) - Mini All4 Racing - 3:29:25.0
8. Miroslav Zapletal / Maciej Marton ( CZE / POL ) - Hummer H3 Evo - 3:33:40.0
9. Marek Dabrowski / Jacek Czachor ( POL ) - Toyota Hilux Overdrive - 3:34:51.0
10. Stephan Schott / Xavier Panseri ( DEU / FRA ) - Mini All4 Racing - 3:41:40.0

Motorosok:

1. Marc Coma (SPA) - KTM 450 Rally Replica - 3:12:54.0     
2. Sam Sunderland (GBR) - KTM 450 Rally Replica - 3:14:15.0
3. Paulo Goncalves (POR) - Honda CRF 450 Rally - 3:18:27.0
4. Ruben Faria (POR) - KTM 450 Rally Replica - 3:24:01.0
5. Ricky Brabec (USA) - Honda CRF 450 Rally - 3:24:48.0
6. Matthias Walkner (AUT) - KTM 450 Rally Replica - 3:26:53.0
7. Mohammad Al Balooshi (UAE) - KTM 450 Rally Replica - 3:27:04.0
8. Pablo Quintanilla (CHI) - KTM 450 Rally Replica - 3:28:52.0
9. Armand Monleon (POL) - KTM 450 Rally Replica - 3:35:00.0
10. Juan Salvatierra (BOL) - KTM 450 Rally Replica - 3:37:22.0

Fotók: Abu Dhabi Desert Challenge, Opel Dakar Team