Nem ülnek a babérjaikon a tereprali kamionos műfaját évek óta domináló Kamaznál: a 2016-os Dakar-ralin már a kifogyhatatlannak tűnő pénzügyi háttérrel rendelkező tatárföldi gyártó is csőrös versenygéppel áll rajthoz. Az első néhány kémfotó már ki is szivárgott a Naberezsnije Cselniben található főhadiszállás mélyéről.   

 

A jobb súlyelosztást, ezáltal ideálisabb menetdinamikát biztosító, a pilótától ugyanakkor a rosszabb kilátás miatt főképp a dűnéken bátrabb, vakmerőbb vezetést megkövetelő elrendezést a 2012-es Dakar-rali kamionos győztese, Gerard de Rooy vállalta be első ízben, ami rögtön győzelmet is eredményezett számára. Azóta a cseh fenegyerek, Ales Loprais is készített csőrös Tatrát, amelyet mostanáig nem sikerült megzaboláznia: ennek eredményeként döntött úgy, hogy bár folytatja a fejlesztést, a következő Dakar-hadjárat erejéig egyesíti erejét De Rooy-jal és beül a holland különítmény egyik csőrös Ivecójába, hogy több esélyük legyen a Kamaz ellen.


A tatárföldi monstrumbrigád minden bizonnyal a formálódó ellenállást is szem előtt tartva döntött úgy, hogy követik a trendet és a következő Dakaron már egy csőrös versenygéppel is megpróbálkoznak. A pénz és a humánerőforrás arrafelé soha nem volt probléma (egyes, persze kissé túlzó becslések szerint ebben a tekintetben akár egy Forma-1-es csapattal is vetekedhetnének…), így a járgány az első kémfotók szerint már bevetésre kész: nem lennének meglepve, ha már néhány ezer tesztkilométert is raktak volna bele saját tesztterületükön, merthogy a műfajt régóta uraló egyletnek ilyen komplexuma is van a végtelennek tűnő tatárföldi sztyeppéken.


Felségjelzés egyelőre nem szerepel a kamionon, ám furcsa lenne, ha nem Eduard Nyikolajev kapná az új vezérgépet. Ugyan idén Ajrat Margyejev, tavaly pedig Andrej Karginov szerzett dicsőséget a kékeknek Dél-Amerikában, a hétszeres Dakar-győztes sportigazgatónak, Vlagyimir Csaginnak, azaz a Cárnak még mindig a 2013-ban szakaszgyőzelem nélkül diadalmaskodó 30 éves pilóta a személyes kedvence és pártfogoltja.