Noha jelenleg kevés esély mutatkozik arra, hogy az öt sikeres felvonás után tavaly megszakadt terepralis csúcsrangadó, a Silk Way, azaz Selyemút-rali 2015-ben feltámadjon, a jelek szerint mégsem egészen reménytelen az ügy. Erről a Kamaz sportigazgatója, Vlagyimir Csagin beszélt egy orosz sportportálnak.

Mint ismeretes, a Selyemút-rali 2009-től 2013-ig a Dakar-rali után a második legnívósabb tereprali-megmérettetés volt, amelyen a sportág színe-java képviseltette magát. Az első három felvonást a Dakar gazdája, az ASO karöltve rendezte a Kamaz sportrészlegével, az utolsó két összecsapást pedig – éppen olyan szintet produkálva – a francia vállalat nélkül hozták össze a tatárföldi gyártó sportfelelősei.

2014-ben a viadalt váratlanul lefújták: a szervezők a hivatalos és nem hivatalos csatornákon is arról számoltak be, hogy a túl drága téli olimpia, valamint a Forma-1-es nagydíj miatt elapadt az állami támogatás, amely nélkül csak a szokásos színvonalat alulmúlva lehetett volna megrendezni az egyhetes futamot, erre pedig inkább nem vállalkoztak. Mivel Oroszország és az Európai Unió között egy ideje nem éppen rózsás a viszony, kevesen hittek abban, hogy egyáltalán felmerülhet a Selyemút-rali feltámadása, a Championat sportportálnak nyilakozó Csagin azonban erre tett utalást.

Csagin (balra) lát esélyt a verseny feltámadására (Fotó: Kamaz Master)

„Van esély arra, hogy újra lesz Selyemút-rali” – mondta a hét kamionos Dakar-diadallal színesített pályafutása után a Kamaznál sportigazgatóként tevékenykedő, Cárnak becézett Csagin. „Sokan érdeklődtek a verseny felől az idei Dakaron is. Tudomásom szerint a Peugeot gyári csapatának menetrendjében szerepel a Selyemút, de az MAN csapat, valamint mások is komoly érdeklődést tanúsítanak és szívesen eljönnének. Nem véletlen ez, hiszen egyetlen Dakar nem elég egy szezonra. Szerte a világon rengeteg komoly technika és professzionális versenyző van, akiknek nincs elég versenyük.”

Nem csak a Dakaron, hanem a legendás afrikai útvonalon zajló Africa Eco Race-en is téma volt idén januárban, hogy lehet-e számítani a Selyemút-rali újraéledésére. A Kamaz a gyári csapat egy részét – két kamiont – a fekete kontinensre delegálta, ráadásul a különítmény egyik neve elhallgatását kérő menedzsere már akkor jelezte a Tereprali Blognak, hogy van mozgolódás az üggyel kapcsolatban. „Lehet, hogy más területen zajlana a futam és az is, hogy más lenne a neve, de annyi biztos, hogy a vállalat sportosztályán belül egy ideje komoly téma, hogy idén ismét meg kellene rendezni a versenyt” – fogalmazott informátorunk.

Versenyezhet-e újra hazai terepen a Kamaz? (Fotó: Kamaz Master)

Csagin szerint a múltban rendre február, március környékén kaptak választ azzal kapcsolatban, hogy számíthatnak-e állami támogatásra a verseny megrendezéséhez és a szakvezető szavaiból arra lehet következtetni, hogy zajlanak a tárgyalások a minisztériumi illetékesekkel. Az expilóta szerint sokat nyomhat a latba az is, hogy a verseny megrendezése talán javítana valamicskét Oroszország nemzetközi megítélésén.

„Természetesen a gazdasági helyzet most sem könnyű, de amennyiben a projektet elfogadják, a külföldi versenyzők ismét eljönnének hozzánk és ez nagyon jót tenne az ország külpolitikájának. Oroszország számára tényleg hasznos lenne, ha a legjobbak ismét ellátogatnának hozzánk” – mondta Csagin.

Az utolsó Selyemút-ralit Schlesser nyerte az autósoknál (Fotó SWR Media)

A Selyemút-rali utolsó három felvonása Moszkvából startolt: 2011-ben Szocsi, 2012-ben Gelendzsik, míg 2013-ban Asztrahán adott otthont az egyhetes összecsapás célceremóniájának. Az első két versenyt az autósoknál Carlos Sainz nyerte a Volkswagen gyári csapatának kötelékében, majd a folytatásban Krzysztof Holowczyc (X-Raid BMW), Borisz Gadasin (G-Force Proto) és Jean-Louis Schlesser (Schlesser Buggy) is behúzott egy-egy győzelmet. A kamionosoknál a 2011-es viadal kivételével mindig a házigazda Kamaz diadalmaskodott: abban az évben a csehek klasszisának, a Tatrával versenyző Ales Lopraisnak sikerült az a bravúr, hogy hazai terepen kalapálta el a monstruok kategóriájában mindig, minden versenyen domináns erőt képviselő tatárföldieket.

Szép magyar sikerek is születtek a Selyemút-rali rövidke története során: Szalay Balázs és Bunkoczi László például 2012-ben huszáros hajrával a győztes Gadaszin mögé tornázta fel magát az Opellel, míg a kamionosoknál a kalocsai Qualisport háromszor indult és mindannyiszor eljutottak a célig: Kovács Miklós pilóta és két társa, Czeglédi Péter navigátor és Ács László fedélzeti szerelő 2013-ban jutott a legmagasabbra, amikor a kategória 10. helyén végeztek Scaniájukkal.