Nincs esély arra, hogy az orosz szervezők az idei nyárra talpra állítsák az öt sikeres rendezvény után tavaly nyáron megfeneklett Selyemút-ralit: a sajnálatos fejleményt Szemjon Jakubov, a szervezőbizottság vezetője jelentette be pénteken, egy rövid sajtóközleményben.

Arról, hogy az oroszok mozgolódnak a múltban rendkívül sikeres tereprali-derbi idei feltámasztása érdekében, már januárban, az Africa Eco Race-en és a Dakar-ralin is lehetett hallani. Később Vlagyimir Csagin, a Kamaz sportigazgatója az orosz sajtóban hivatalosan is megerősítette, hogy megtették a lépéseket annak érdekében, hogy idén nyáron újraéledjen az esemény, de sajnos a remény csak mostanáig élt.

Jakubov teljesen új Selyemút-ralit ígér a közeljövőre

„A szervezőbizottság tájékoztatja a versenyzőket és a befektetőket, hogy a Selyemút-ralin 2015-ben nem rendezhető meg” – idézte a pénteki kommüniké Jakubovot, aki arra nem tért ki, hogy pontosan mi akadályozza a szervezést, de minden bizonnyal nem járunk távol a valóságtól, ha azt feltételezzük, hogy a nemzetközi politikai helyzet is közrejátszik abban. Csagin egyébként február elején épp azzal érvelt a verseny megrendezése mellett, hogy a jelenlegi helyzetben sokat javítanak Oroszország megítélésén, ha vendégül látnák a terepralis világelitet.

Jakubov tájékoztatása szerint a szervezőbizottságnak „profi és privát csapatok” garmadája jelezte indulási szándékát és – mint a szakember fogalmazott – „ez a temérdek, a világ minden tájáról érkezett megkeresés megerősíti, hogy a Selyemút-rali fontos nemzetközi sporteseménynek számít”.

Jean-Louis Schlesser: a legutóbbi Selyemút-rali autós győztese

Az összecsapást 2009 és 2013 között valóban nagy sikerrel rendezték, előbb a Dakar-ralikat is szervező ASO támogatásával, majd önállóan és nem túlzás kijelenteni, hogy a Selyemút-rali a világ második legnagyobb tereprali-versenye volt a dél-amerikai rangadó mögött. Jakubov megerősítette, hogy nem tettek le a viadal későbbi feltámasztásáról: „Egyetlen pillanatra sem álltunk le a munkával és reményeink szerint rövidesen bemutathatunk egy új Selyemút-ralit. Az új verseny mindenki számára meglepő lesz, mert kidolgoztunk egy teljesen új koncepciót” – fogalmazott rejtélyesen a szakember.

Az első két Selyemút-ralit az autósoknál Carlos Sainz nyerte a Volkswagen gyári csapatának kötelékében, majd a folytatásban Krzysztof Holowczyc (X-Raid BMW), Borisz Gadasin (G-Force Proto) és Jean-Louis Schlesser (Schlesser Buggy) is behúzott egy-egy győzelmet. A kamionosoknál a 2011-es viadal kivételével mindig a házigazda Kamaz diadalmaskodott: abban az évben a csehek klasszisának, a Tatrával versenyző Ales Lopraisnak sikerült az a bravúr, hogy hazai terepen kalapálta el a monstruok kategóriájában mindig, minden versenyen domináns erőt képviselő tatárföldieket.

Idén nem vitézkedhetnek hazai terepen a kamazos nagyágyúk

Szép magyar sikerek is születtek a Selyemút-rali rövidke története során: Szalay Balázs és Bunkoczi László például 2012-ben huszáros hajrával a győztes Gadaszin mögé tornázta fel magát az Opellel, míg a kamionosoknál a kalocsai Qualisport háromszor indult és mindannyiszor eljutottak a célig: Kovács Miklós pilóta és két társa, Czeglédi Péter navigátor és Ács László fedélzeti szerelő 2013-ban jutott a legmagasabbra, amikor a kategória 10. helyén végeztek Scaniájukkal.

Fotók: Silk Way Rally