Csak egyetlen defektje volt az idei Világkupa-sorozat negyedik futamán, a nemrégiben lezárult Fáraó-ralin a győztes Mini-egységnek, a Nasszer Al-Attijah és Mathieu Baumel alkotta párosnak, ráadásul erős a gyanú, hogy azt terepralis tekintetben világcsúcsnak számító idővel javították. Ha minden igaz, „kevesebb, mint másfél perc alatt” végeztek a defektes kerék cseréjével.

 

A Forma-1 világában nagy gyakorisággal hallani kerékcsere-rekordokról, a Mercedes például 1,83 (!) másodperces bombaműveletről számolt be a Kínai Nagydíj után, terepralis fronton viszont csak ritkán esik szó ilyesmiről. Mivel itt nem kéttucatnyian, hanem – az autósoknál legalábbis - mindössze ketten vehetnek részt a műveletben, más dimenzióban kell gondolkodni, ám itt is érdemes lenne feljegyezni a rekordokat: kiváltképp most, hogy Baumel egy Red Bull kommünikében elárulta, a Fáraó-ralin másfél perc alatt cseréltek kereket a Mini All4Racingen.

„Az egész rali során egyetlen defektünk volt, de azzal is nagyon gyorsan megbirkóztunk, kevesebb mint másfél perc alatt végeztünk a művelettel” – mondta a navigátor. „Nasszer kezelte a fedélzeti emelőt, míg én kivettem a pótkereket és a légpisztollyal lecsavaroztam az abroncsot. Amikor ezzel megvoltunk, Nasszer felkapta a pótkereket, amit én a helyére illesztettem, ő pedig visszarakta a defekteset az autóba. Amikor megvoltunk, bepattantunk, visszacsatoltuk magukat és már mentünk is tovább.”

Nem tudni, hogy mi szolgált Nasszerék időmérésének alapjául, de meglepő lenne, ha nem a fedélzeti kamera által rögzített képanyagot vették volna alapul. Ha a művelet valóban olyan gördülékenyen ment, ahogyan Baumel elmondta, és valóban másfél perc alatt sikerült végrehajtani a beavatkozást, az arról árulkodik, hogy a tesztelések során nemcsak a beállításokat próbálgatják, hanem komoly hangsúlyt helyeznek a kerékcserék koreográfiájának begyakorlására is.

A beépített emelők hatékonysága, valamint a pótkerék rögzítésének módja (a többség a régi jól bevált módon, spaniferrel rögzít, de a pótkereket egy alsó tárolóban cipelő Mininél gyaníthatóan már erre is kitaláltak valami modernebb módszert) gyorsító tényező, de alkalmazzanak bármit is a minisek, a Baumel által ismertetett eredmény ezektől függetlenül is durva. Főképp annak fényében, hogy sivatagban, forróságban, embert próbáló körülmények között hajtották végre: ilyen eredményt még nálunk, a jóval barátságosabb európai körülmények mellett is nehéz lenne összehozni.

„Ha ing, gatya szakad ,és minden olajozottan működik, akkor talán meg lehet oldani egy kerékcserét két, két és fél perc alatt, de másfél perc… Az tényleg megsüvegelendő teljesítmény és nyugodtan lehet világrekordnak tekinteni!” – mondta a Tereprali Blog állandó szakértője, Szupergyuri, azaz Tóth György, aki a 2014-es magyar bajnokpáros navigátora.