Pénteken a Northern Forest Bajával, a fogcsikorgató orosz télben veszi kezdetét a FIA Világkupa 2015-ös szezonja. Nevezési listát egyelőre nem adtak közre a szervezők, ám ennek ellenére is nagy a valószínűsége annak, hogy a mezőny egyik legfurcsább járgánya egy UAZ Hunterből készített versenygép lesz, amellyel Eduard Tszarijuk és navigátora, Dimitrij Lopuskov feszül majd neki a karéliai pályáknak.
Tavaly december elején az Origo Autó rovata is nyúzópróba alá vethette az orosz autóipar matuzsálemének számító, ám felújított formában élő és viruló parancsnoki UAZ-t, amelynek forgalmazása állítólag hazánkban is elindul. A járgány őshazájában, Oroszországban már versenyváltozat is épült, amelyet a terepralis FIA Világkupa hétvégi szezonnyitóján is láthatnak azok, akik a dermesztő hideg ellenére ott ácsorognak majd a Finnországgal határos Karélia területén kanyargó pályák mellett.
Tszarijuk és Lopuskov a Northern Forest Baja hivatalos honlapja szerint tavaly már nekiugrott egy versenynek, az orosz tereprali-bajnokság egyik Asztrahán környékén bonyolított fordulójának, ám akkor két jókora perec lett a próbálkozás vége. Azóta újragondolták a dolgokat és a Világkupa-nyitányon – saját várakozásaik szerint, legalábbis – egy jóval kiforrottabb változattal állnak rajthoz, hogy megmérettessék magukat az orosz bajnoki értékelésben, annak is az amatőr kategóriájában.
Versenyben a parancsnoki UAZ (Fotó: Northern Forest Baja)
„Egy 2013-as évjáratú UAZ Hunter 315195-össel versenyzünk, amelyet egy felfrissített ZMZ409-es motor hajt, mindkét tengelyén laprugós a felfüggesztés, FOA gyártmányúak a lengéscsillapítók, a hajtáslánc egyes komponensei Uljanovszkban készültek, az üzemanyagtank pedig 120 literes. A felkészülésünk már akkor kezdetét vette, amikor Asztrahánban kiestünk és rájöttünk, hogy hol vannak a gyenge pontjaink. Ezt alapul véve végeztük el a változtatásokat az autónkon. A mostani céljaink roppant egyszerűek, teljesíteni akarjuk a távot, lehetőleg tisztes eredménnyel” – mondta Tszarijuk, aki felvázolta a kisebb csapatok örökzöld siralmait is: a Világkupa-futamon való indulás temérdek pénzbe kerül, az együttes pedig kicsi ugyan, de lelkesedéssel próbálják kompenzálni az egyéb hiányosságokat.
Speciális téli abroncsokra lesz szükség (Fotó: X-Raid)
Annyi bizonyos, hogy az UAZ-brigádra éppen olyan kemény kihívás vár, mint a csúcstechnikával startoló versenyzőkre a szezon egyetlen, téli körülmények között bonyolított tereprali-viadalán. Arról, hogy milyen óvintézkedések szükségesek a kegyetlen hideg miatt, a tavalyi Világkupa-győztes Mini-versenyző, Vlagyimir Vasziljev másodpilótája, Konstantin Zsilcov beszélt a Northern Forest Baja hivatalos honlapjának.
„Noha a mi autónkat, a Minit is elsősorban az olyan maratoni futamokra tervezték, mint a Dakar, téli körülmények között is jól működik és élvezet vele versenyezni” – mondta Zsilcov. „A rendkívüli hidegre persze készülni kell, így a pilótafülkébe telepítünk egy fűtőrendszert is. Gondolnunk kell arra is, hogy a szélvédőt belepi a pára és a köd, ami komoly problémát tud okozni és fontos az is, hogy megfelelő olaj kerüljön a futómű szükséges komponenseibe, valamint az autó más egységeibe is, mert nem csak az emberek fagyhatnak meg, hanem ezek is.”
Vasziljev és Zsilcov a tavalyi futamon (Fotó: X-Raid)
A tízfordulós Világkupa nyitóösszecsapása péntektől vasárnapig tart Karéliában és a versenynek – amennyiben hihetünk a hivatalos versenykiírásnak – magas rangú magyar vonatkozása is lesz: a hivatalos honlapon közreadott dokumentum szerint a sportfelügyelői testületben az FIA-t az elismert magyar szakember, Faluvégi Péter képviseli majd.