Többek között két Mini All4Racinggel és három Toyota Hilux Overdrive-val néz farkasszemet a pénteken startoló Világkupa-szezonnyitón, az oroszországi Northern Forest Baján a magyar pályákról is ismerős cseh vitéz, Miroslav Zapletal, aki saját építésű Hummerével igyekszik ismét szemmagasságba kerülni az élmezőnnyel. A nálunk is gyakran megforduló klasszisnak nincsenek vérmes reményei, de bármikor képes nagy meglepetést okozni.
Terepralis tekintetben Miroslav Zapletal már-már forgalomnak mondható Kelet-Európában: a 2009-ben magyar licensszel versenyezve magyar bajnoki címet nyerő cseh pilóta az évek során a szemünk láttára fejlődött fel a legjobbak szintjére, ráadásul úgy tette mindezt, hogy közben konstruktőrként is jeleskedik. Műhelyében Zapi – így becézik a magyar versenytársak a pilótát – folyamatosan építi, csiszolja, javítgatja Hummer küllemű járgányát: a kocsi a nyolcadik változatnál jár és egyre piacképesebb, hiszen szinte minden nívós tereprali-futamon látni olyan versenygépeket, amelyek jobb hátsó részén ott jól ismert matrica, amely azt hirdeti, hogy „H3 by Miroslav Zapletal”.
Zapletal (jobbra) és másodpilótája, Maciej Marton
Zapi a legújabb konstrukcióhoz a műfajban egyre közkedveltebb 5 literes, V8-as Ford Mustang erőforrást választotta, amelynek premierje – minden kezdet nehéz – nem a legjobban alakult számára, hiszen a januári Africa Eco Race-en viszonylag hamar kiesett. Már akkor jelezte a cseh menő, hogy komoly fantáziát lát az erőforrásban, így egyáltalán nem meglepő, hogy a Northern Forest Bajának is ezzel a szívvel vág neki a H3-as.
„Negyedszer indulok ezen a versenyen, de ismét másik autóm lesz” – mondta a Világkupa-évadnyitó hivatalos honlapjának Zapletal. „Ezúttal egy olyan H3-assal indulok, amelyben a Ford Mustang GT ötliteres, V8-as erőforrása dolgozik. Homokon és dűnéken rengeteg tapasztalatom van, hóban viszont jóval kevesebbet versenyeztem, máropedig itt a tapasztalat mindennél fontosabb. 2008-at sosem felejtem el, akkor a második szelektíven kifogyott az üzemanyag az autómból, mert elhibáztuk a tankolást. Egyetlen parányi hiba volt és az egész versennyel fizettünk érte. Tavaly sem volt sok szerencsém, egy műszaki hiba miatt estem ki.”
Zapletal igazi konstruktőrként nemcsak vezet, de szerel is
Zapletal elmondása szerint csak kevés időt sikerült az autó felkészítésére fordítani az Africa Eco Race után, így – mint fogalmazott – „verseny közben kell majd tesztelnünk”. Az idei évre teljes Világkupa-szezont tervező, de nagy valószínűség szerint a magyar tereprali-ob futamain is feltűnő klasszisra komoly ellenfelek várnak Oroszországban: a címvédő Vlagyimir Vasziljev ezúttal is az X-Raid Mini All4 Racingjével száll harcba, de ott lesz a mezőnyben a domináns gárda kötelékében a Dakaron is részt vett Erik van Loon, míg a Minire vadászó Overdrive három Toyota Hiluxot állít csatasorba. A különítmény tavaly Yazeed al-Radzsi révén elkalapálta a Miniket az orosz hómezőkön, ezúttal viszont a szaúdi fenegyerekre nem számíthatnak: a három Hiluxot a motorosból egyre sikeresebb autóssá avanzsáló lengyel Marek Dabrowski, a brazil Reinaldo Varela és a finn Tapio Suominen viszi táncba.
Az idei évre Szentpétervár környékéről Karéliába, a finn határ közelébe költöző Northern Forest Baja programja csütörtökön az adminisztratív- és technikai gépátvételekkel kezdődik, majd pénteken egy 9,5 kilométeres prológot és ünnepélyes rajtceremóniát tartanak. Szombaton és vasárnap egy-egy, 159 kilométer hosszúságú szelektív szakaszt kell teljesíteni a 11 országból érkező 39 egységnek.
Fotók: Offroadsport, Africa Eco Race