Semmi kétség, hogy a tereprali-ob idei második, a Közép-európai Zóna Trófea (CEZ) menetrendjébe is beszámító futamán, a Riverside Baján a „átszalagozás-gate” volt a legnagyobb vihart kavaró incidens. A Tereprali Blog hozzájutott az érintett páros belső kamerás felvételéhez, amely megmutatja, hogy milyen az, amikor valaki(k) szándékosan próbálják befolyásolni a verseny alakulását…

 

Lehetett volna a hummeres Pjotr Bialkowski is az eset szenvedő alanya, de egy telibe trafált útmenti magasles miatt a lengyel pilóta nem jutott el a kétfelvonásos majdnem tragikomédia első részéig sem. A kiváltság a címvédő magyar bajnokpárosnak, Fekete Antalnak és Tóth Györgynek jutott, akik másodikként startoltak és elsőként jutottak el 33 és fél kilométerig: ott szembesültek első ízben az arcátlansággal, amely rövidke erdei kasancírozást eredményezett, hogy aztán a 47. kilométer után újra hasonló szituval találják szembe magukat.

„Példátlan, ami a mai napon történt. Mondanom sem kell, hogy mennyire kellemetlen meglepetést tud okozni, amikor százhatvannal száguldva az ember rájön, hogy nem megfelelő irányba halad. Akik látták a helyszínt, azok tudják, hogy ez nem lehet véletlen, ráadásul olyan alapos volt  az átszalagozás, hogy azt sem lenne életszerű mondani, hogy egy arra járó bámészkodó csinálta” – mondta az elhíresült szelektív szakasz után a navigátor, a Tereprali Blog állandó szakértője, Tóth György, közismertebb nevén Szupergyuri.

A sportfelügyelők éleslátásának köszönhetően a verseny legalább tiszta maradt, mivel az érintettek meghallgatása és a rendelkezésre álló videófelvételek megtekintése után a bajnokpáros időjóváírást kapott, felmerülnek azonban olyan kérdések, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Például az, hogy kinek vagy kiknek állt érdekében a szabotázsakció? Azt valóban nem lenne életszerű állítani, hogy egy arra kószáló helybeli lehetett a ludas, számára ugyanis egyszerűbb lett volna némi szitkozódás kíséretében letépni a szalagot és továbbmenni. Ha rosszul lettek volna kijelölve azok a bizonyos helyek, azzal pedig az előfutónak is szembesülnie kellett volna…

Adalék a partizánakció második, 3:26-nál látható felvonásához az, hogy amennyiben nincs észnél a Fekete-Tóth egység, a pálya kialakítása miatt hatodikban, padlógázon továbbszáguldva szembetalálták volna magukat a mezőny többi tagjával. Ez szerencsére nem következett be, nem lett durva baleset, esetleg tragédia a piszkos húzásból, figyelmeztető jel viszont igen: remélhetőleg ilyesmire még egyszer nem kerül sor sem terepralin, sem másmilyen raliversenyen.

Úgy kerek a história, ha hozzátesszük, hogy a Fekete-Tóth párosnak ezen felül is volt gondja bőven a Riverside Baján: a tandemnek első ízben adódott műszaki gondja a Toyota Hilux Overdrive-val, de a váltó- és egyéb gondokat leküzdve végül a 3. helyen végeztek a hosszas győzelmi ínségét fényes diadallal megszakító korábbi kétszeres bajnok, a BMW-s Fazekas Károly, valamint a cseh Hummer-pilóta, Zdenek Porizek mögött.